41. Zamiast wiadomości i telewizora – TED.com

Autor: Michał Zaborek

Jeśli jesteś znudzony wiadomościami w telewizji, lub telewizją jako taką w ogóle, to doskonałą alternatywą jest strona www.ted.com

TED – to skrót od słów: technology, entertainment, design. Za skrótem stoi organizacja non-profit, która od 1984 organizuje konferencje, a także prowadzi stronę internetową. Konferencje na dzień dzisiejszy są trzy: Long Beach (Kalifornia), Oxford, oraz najnowszy projekt (zakończona wczoraj): Indie. Założeniem konferencji jest zgromadzić w jednym miejscu najznakomitsze umysły prezentujące idee warte zaprezentowania, podważające status quo, inspirujące. Lub po prostu – ciekawe. Reguła: maksymalnie 18 minut (większość prezentacji jest zwykle krótsza, 18 minut jest umowne, czasem jest to trochę więcej). Tematyka wyszła już dawno poza technologię, rozrywkę i design. Dziś to także między innymi polityka, kultura, sztuka, globalizacja i inne „palące” zagadnienia (pełna lista tematów tutaj). Jak najbardziej częstym  gościem jest temat biznesu, głównie poprzez elementy związane z HR. Na konferencję dostać się można poprzez zaproszenie, po wpłaceniu rocznej składki członkowskiej (kilka lat temu było to 6.000 USD).

Czterodniowe spotkanie w Kalifornii jest wyprzedana na rok do przodu. Przełomem dla TED (jak zwykle…? ;)) okazał się internet. Na stronie znajduje się aktualnie ponad 450 wystąpień, wiele z nich fascynujących i inspirujących. Każdy film ma napisy w języku angielskim, część także w języku polskim. Tłumaczenia są robione – a jakże – przez ochotników, za darmo. Wideo można swobodnie dystrybuować i dzielić się nimi – np. poprzez wrzucanie na swoją stronę www.

Misja TED jest prosta: sharing ideas. Czyli, w wolnym tłumaczeniu, „dzielimy się pomysłami”. I co niezwykle istotne – za darmo, z dostępem dla każdego, kto ma łącze internetowe.

„Kariera” ted.com pokazuje zarówno siłę idei, jak i internetu. Strona zrobiła zawrotną karierę, jest źródłem inspiracji dla setek tysięcy ludzi szukających pomysłów, inspiracji, czy po prostu zmęczonych powierzchownymi i bełkotliwymi mediami serwującymi kolejne bzdurne seriale, czy reality show.

Na konferencji TED (i na filmach) występują zwykli, przeciętni śmiertelnicy, którzy dzielą się swoimi pomysłami, a także gwiazdy – ludzie, którzy w swoich dziedzinach osiągnęli szczyt. Ot, tak jak na przykład prof. Zimbardo (wywiad na tym blogu), który opowiada o tym jak zwykły człowiek w pewnych okolicznościach może przemienić się w prawdziwe monstrum. Albo bohatera.

Wyłącz TV. Włącz TED.com. Blog z najnowszymi wiadomościami z serwisu: http://blog.ted.com/

Enjoy.