201. Dobre rady rocznika 1963

Autor: Michał Zaborek

Pod tym linkiem: http://hbs1963.com/ znajdziesz silnie inspirującą stronę, pokazującą rady z cyklu „gdybym wtedy wiedziała to, co wiem teraz”, napisane przez rocznik Harvard Business School, A.D. 1963. Warto spojrzeć na ten materiał, bo jest świetnie przygotowany i podany, a do tego grono udzielających porad, zacne (m. in. Jim Collins, więcej o absolwentach tutaj).

Całość podzielona jest na 10 sekcji tematycznych. Porady dotyczą m. in. kariery, małżeństwa i rodziny, przywództwa, bogacenia się, starzenia, szczęścia.

HBS

W sekcji kariera, respondenci odpowiadali na pytanie „Gdybyś wtedy wiedziała to, co wiesz teraz, jak działałabyś w temacie znalezienia  satysfakcjonującej pracy i zapewnienia sobie sukcesu w karierze?”.

Kaliber porad jest różny. Od ogólnych, po bardzo szczegółowe. Od mocno opisowych, po tak lapidarne, jak: Work hard. Be honest. Help others. (Pracuj ciężko. Bądź uczciwy. Pomagaj innym).

Poza ogólnikami, w temacie kariery, absolwenci zwracają uwagę na:

  • kluczową rolę wyboru pierwszej pracy, która kształtuje zawodowy charakter i otwiera (lub zamyka) możliwości w dalszej karierze;
  • wielokrotnie powtarza się kwestia poszukiwania pracy, w której nie będziesz pracowała – czyli takiej, którą kochasz, która będzie Twoją pasją (to możliwe – choć również bardzo amerykańskie;)).
  • miej dyscyplinę w skracaniu czasu, jaki poświęcasz na pracę;
  • pojawiającym się szansom mów raczej tak, nawet jeśli wydają się na pierwszy rzut oka nieokreślone i niepewne;
  • szukaj mentora, gdy tylko masz taką możliwość;
  • podążaj tam, gdzie są zmiany, bo tam dzieje się najwięcej i jest najciekawiej;
  • podchodź z humorem do większości sytuacji, pomoże Ci to zachować zdrowe zmysły.

Interesujące są przemyślenia na temat przywództwa. Oto najciekawsze z nich.

  • przywództwo, to sprawienie, aby inni robili to co chcesz, ale aby jednocześnie myśleli, że to jest ich pomysł;
  • zatrudniaj ludzi lepszych od siebie, dawaj im wsparcie i wolność do rozkwitania;
  • skuteczny lider jest mistrzem świata w delegowaniu;
  • dobry lider słucha, więcej niż mówi, myśli, zanim coś zrobi i koncentruje się bardziej na tematach długofalowych, niż doraźnych.

Najlepiej jest chyba uczyć się na sukcesach i błędach innych. Jest to nieporównywalnie trudniejsze, bo nie mamy empirycznych doświadczeń, przeżytego wyzwania / pamiętnych doświadczeń sami, ale też z pewnością jest tańsze emocjonalnie i czasowo. Przemyślenia absolwentów HBS 1963, to duży zbiór dobrych rad. Nic, tylko korzystać ;).